Joggings
Joggings
Vind ons op Facebook

Vorige berichten

Volwassenen

DSC_0158Drie maal per week, dinsdag en donderdag van 19u30 tot 20u30 (St-Gillis) en zondag van 09u30 tot 10u30 (Grembergen) ben je welkom om te trainen en te joggen op een niveau naar keuze.

Wat bieden wij?

  • Organisatie van “Start to run”: verdere opvolging en begeleiding. Meer info over S2R vind je hier.
  • Regelmatig nemen we in grote groep deel aan joggings in de buurt van Dendermonde.
  • Specifieke begeleiding ter voorbereiding van een bepaalde wedstrijd of jogging): bvb 10 Miles, (Halve) marathon.
  • Ter beschiking stellen van trainingsschema’s
  • Organisatie (bos)trainingen op zondag
  • Sportieve sfeer en een pak gezelligheid
  • Weer of géén weer, we lopen altijd
  • Verzekering tegen ongevallen
  • Samen uit samen thuis!

Wedstrijden

Als lid van ACDL kan u deelnemen aan verschillende wedstrijden.  De joggings zijn toegankelijk voor iedereen. Voor deelname aan veldlopen, pistemeetings en indoorwedstrijden is een VAL-nummer vereist. Meer info is te verkrijgen bij uw jogbegeleider. Een overzicht van alle wedstrijden vindt u op de pagina wedstrijdkalender-criterium.

Joggen volgens je niveau

De joggers bij Denderland zijn ingedeeld in 5 niveaugroepen naargelang de basissnelheid. (Basissnelheid is de snelheid die je gemakkelijk kan aanhouden gedurende een half uur).

Elk niveau vormt een groep. Je kan op ieder moment van groep wisselen naargelang je conditie evolueert en de ambitie om je grenzen te verleggen. Binnen iedere groep  wordt het tempo door een begeleider bepaald.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen diegenen die zichzelf een hoger tempo opleggen en diegenen die het wat rustiger aan willen doen. Iedere groep respecteert het motto ‘samen uit samen thuis’.

Iedereen die zonder wandelpauzes 30 minuten onafgebroken kan joggen, kan een keuze maken om aan te sluiten bij een groep van zijn of haar niveau .

Volgende groepen zijn voorzien:

– tempo 7 à 7’30 min./ km – afstand 5 tot max 8km: SLOW JOG
– tempo 6’30 à 7 min./ km – afstand 6 tot 10km : JOG – afstand 10 tot 15 km: Long Slow Distance (LSD)
– tempo 6 à  6’30 min./ km  – afstand 6 tot 10 km  FAST JOG (dit kan eventueel oplopen tot 15 km)
– tempo 5’30 à  6 min./ km – afstand 8 tot 10km SLOW RUN (dit kan eventueel oplopen tot 15 km)
– tempo max 5’30 min./ km – afstand 8 tot 20km: FAST RUN

Voor beginnende lopers, voor wie deze tempo aanduidingen misschien niet veel zeggen: 7 min. / km houdt in dat je de test van 5 km aflegde in 35 minuten; 6 min. /km houdt in dat je dit in 30 minuten deed enz.

De trainingen beginnen steeds met rustig inlopen( 10 min.). Daarna start de eigenlijke training en eindigen doen we met 10′ rustig uitlopen. Na het uitlopen doen we regelmatig rek en strekoefeningen of krachtoefeningen..

Twee maal per jaar wordt voor volwassenen, die het joggen nog niet onder de knie hebben een cursus “Start to Run” georganiseerd.
Wie in een andere periode wil leren joggen kan vrijblijvend bij Denderland hiervoor een trainingsschema aanvragen. Zo leren zij in tien weken joggen en kunnen zij bij Denderland als jogger aansluiten en instappen in een groep van hun niveau.

We passen de volgende intensiteiten toe:

Traag lopen : je kan nog gemakkelijk praten;
Extensief lopen : je kan af en toe een zin zeggen
Intensief lopen: je kan nog nauwelijks praten
Tempo: zeer zware ademhaling.

Duurlopen kan je traag of extensief doen
Intensief loop je op wedstrijd en versnellingen
Een jogging is meestal extensief

Top